Kendi meşrebinde hem blog, hem Türkçe dökümantasyon

Etiketler

5 Şubat 2010 Cuma

MobileMe Nedir?

Uzunca zamandır yazmayı düşünüp de yazamadığım pek çok yazı olduğunu gördüm. Hep kendime soruyorum;
Neden yazmak istiyorsun ki? Amacın ne? Kim için ve ne için?
İçimdeki Vatan-Millet-Sakarya gazı bitmediği sürece, kendi meşrebimde, bilgilerimi paylaşmaya devam edeceğim. Her ne kadar okunmuyorsa da...

MobileMe denen şeyi hayatımda ilk kez Faruk Ateş'in Brightkite sitesinde yaptığı bir post sayesinde görmüştüm. Post'da bir fotoğraf vardı. Fotoğraftan ziyade, ben karşıma gelen web sayfasına takılmıştım. Aaa, bir baktım, aynen iPhoto'nun görüntüsü web'de... Bir an için, "Helal olsun, adam kasıp aynı iPhoto'ya benzeyen bir html sayfa yapmış" diye düşündüm. Sonra biraz kurcalayınca anladımki bu Apple'ın bir hizmeti.


iPhoto


Web'deki galeri. Aynı iPhoto'daki gibi, mouse ile resmin üzerinde hareket edince, hızla diğer resimleri görebiliyorsunuz. Tam olarak ne dediğimi iPhoto kullanırsanız anlarsınız. Aynı hissi web ortamında da yakalayabiliyorsunuz!



Hemen me.com sayfasına girdim. O ana kadar, sadece online web-galeri yapmaya yarayan bir şey sanıyorum. Başladım okumaya... Bir baktım ki meğer neler neler varmış MobileMe'de... Hemen gaza geliyorum ve satın alıyorum. Öyle gaza geliyorum ki, "Family Pack" alıyorum. Bana, eşime ve kardeşime vermek için.


Web'deki galeri görüntüleri; Bu "Grid" şeklinde gösterim.


Bu : "Mosaic"


Bu, beni ve belki pek çok insanı, Mac OS X - Leopard / Snow Leopard'a meraklandıran "Cover Flow / Finder" görüntüleme sisteminin web versiyonu : "Carousel"


Bu; "Slide Show" gösterme şekli. Aynen iPhoto'daki gibi. Tabi o kadar detaylı ve gelişmiş değil ama çok işe yarıyor!

Tabi ben halen iPhoto gazındayım. Web galerileri yapıcam ya kolay bir şekilde!... İlk başta tam algılayamadım özellikleri. O an için NOKIA N70 cep telefonum vardı ve iSync ile adres defteri + takvim'i senkronize edebiliyordum. Bu bile bana yetiyordu. Hayatımda ilk kez gayet düzenli bir telefon defterim olmuştu. Hem de bilgisayarımdaki adres defteri ile birebir aynı!!!


Bu, MobileMe-Web'deki adres defterimden bir görüntü.


Bu da, bilgisayarımdaki adres defteri.

Tek bilgisayar + telefon ile tam olayı anlayamasamda, hemen iPhoto'da MobileMe galeri olayına girmiştim. System Preferences'da MobileMe kısmına girince başka özelliklerin de olduğunu gördüm. İlk olarak hesap bilgilerimi tanıtınca, desktop'da hard-disk'e benzeyen bir ikon oluştu. Adı : iDisk



Family Pack kullandığım için, ben+4 kullanıcı = toplam 5 kişi için; 10gig + ( 2.5gig x 4 ) = 20gig disk alanı mevcuttu. Ben "esas" kullanıcı olduğum için bana biraz kıyak geçmiş Apple (: Bana tahsis edilen bu 10 Gigabyte ( diğer aile üyelerine adam başı 2.5 Gigabyte ) bana ait herşeyi kapsıyor. Yani ;
  • Mailbox ( me.com alan adıyla e-posta adresiniz )
  • Gallery
  • iDisk
hepsinin toplamı 20gig. Default olarak 10 Gigabyte iDisk'e ayrılmış, kalan 10 gigabyte ise diğer servisler için. Bu me.com adresiniz aslında bir şekilde sizin Apple ile aranızdaki iletişim aracı da oluyor. Bunları ilerleyen aylarda anladım.

Synch Servisleri

İlk bakışta standart şeyler olduğunu düşündüm. Bookmark'lar ( Türkçesi sanırım yer imi ), Takvimler, Adres Defterindeki kişiler, Dashboard'daki widget'lar ( Bunda bir sıkıntı var, ilerleyen satırlarda detaylara giricem! ), o an için ne işe yaradığını bilemediğim KeyChains, E-Posta hesapları , Notlar vs... "Show status in menu bar" eğer tıklı ise, ekranda aşağıdaki gibi bir görüntü oluyor :



O an için SYNC olayını tam anlayamamıştım. Zaten bir tane bilgisayar ve N70 telefon. Telefon zaten her özelliği desteklemiyor. Ben yinede ilk etapta Doc Items dışındakileri işaretlemiştim. Senkronizasyonu otomatik yapmıştım. Haftasonu tatili bitti, pazartesi işe gittim. O günlerde ofiste Windows-Vista kullanıyordum. Bir şekilde Calendar'a ( Eee artık takvim'im varya! hemen bir toplantı eklemesi yapayım! ) ihtiyacım oldu. Hemen web üzerinden www.me.com'a gidip sisteme giriş yaptım ve takvime ulaştım!

Eve döndüğümde, telefonu, bilgisayarla sync ettim. Gayet güzel bir şekilde ofiste, web üzerinden yaptığım ekleme, hem evdeki bilgisayarıma hem de cep telefonuna geçmişti. Web üzerinden , me.com e-posta hesabıma da girebiliyordum. Cep telefonumdaki adres defteri, online olarak web'den erişimime açıktı.


MobileMe - E-Posta servisi , Web arayüzü

Calendar Servisi

Mac OS'a geçtikten sonra çok sık kullanmaya başladığım bir şey Calendar; yani Takvim. Kendime hatırlatma mesajları; özel günler / kutlamalar, toplantılar vs.vs. neredeyse tüm hayatımı "Calendar" üzerinden yönetiyor oldum. MobileMe ve Calendar, işletim sistemindeki iCal ile senkron çalışıyor. Yani iCal'e eklediğiniz, yada "Subscribe / Abone" olduğunuz diğer tüm takvimler de, MobileMe ile beraber senkronize oluyor. Böylece tüm cihazlarınızda ve web'de aynı bilgiye erişebiliyorsunuz.


Gmail yada Google Web App kullanıyorsanız, oradaki "Calendar"ı da MobileMe'ye entegre edebilirsiniz!

iDisk Servisi

Ofiste web'den iDisk'ime test için bir-iki dosya attım, evdeki bilgisayarı açtığım an otomatik senkronize yaptığı için, hiç uğraşmadan evdeki makineme inmişti bile!



iDisk çalıştığında yukarıda göründüğü gibi bir dosya - dizin durumu oluşuyor. Sizin için önceden hazırlanmış bir yapı. İstediğiniz gibi yönetebilirsiniz. Ben hiç düzeni bozmadan olduğu gibi kullanıyorum.



Dikkat ettiyseniz Public diye bir dizin var. Bu dizin, adında da anlaşılacağı gibi, herkes tarafından erişilebilen bir dizin. Yani herhangi bir dosyayı buraya attığınız zaman, web üzerinden, herkes bu dosya/lara erişebilir. Hatta isterseniz bu dizini "yazmaya açık" yani sizin dışınızdaki insanların da dosya kaydetmesine izin verebilirsiniz. ( Bu sakat bir durum, yapmamanızı tavsiye ediyorum! )

İsterseniz bu dizine erişimi "şifreli" yapabilirsiniz. Son aylardaki güncelleme ve düzenlemeler yardımıyla iDisk'in web üzerinden erişilen kısmına, "istediğin dosyayı paylaştır" özelliği geldi. Yani illa "Public" de olmadan, herhangi bir dosyayı, isterseniz şifre korumalı/herkese açık şekilde paylaştırabiliyorsunuz!


Web üzerinden, iDisk'le istenilen dosyanın paylaşılması

Back to my Mac Servisi

Eğer birden fazla Mac'iniz varsa süper kullanışlı bir servis. Size ait kullanıcı klasörünün, ayarlarınızın ve uygulamalarınızın diğer bir Mac'e aktarılması olayı. Bu sayede hiç uğraşmadan diğer Mac'e tüm ayarlarınızı, programlarınızı, dosyalarınızı aktarabilirsiniz.


Ben bu özelliği kullanmıyorum. Sebebini az sonra anlatacağım.

2 Adet Mac!

MobileMe'nin güzel ve hayatı kolaylaştırıcı yanını ilk olarak anladığım an, ofisteki PC'yi sevgili arkadaşım Reşat Pektaş'ın "Hackintosh" yapmasıyla anladım. Ofisteki bilgisayarım da Mac OS olunca, hemen MobileMe hesabımı kurdum sisteme. 1-2 dakika içinde evdeki bilgisayardaki bilgiler anında ofis makineme geçti.
  • Tüm E-posta hesaplarım
  • Takvimler
  • Linkler ( Bookmark )
  • Notlar
  • iPhoto'daki MobileMe galerileri
  • Dashboard Widget'ları
Heman Mail'i açtım, duruma bakmak için; tüm e-posta konfigürasyonu senkronize olmuştu fakat küçük bir eksiklikle : ŞİFRE alanlarının hiç biri sync olmamıştı! O dakika jeton düştü! Neden? Çünki "KeyChains" tıklı değildi! Anladımki sistemde kullandığım tüm şifreler de senkronize olabiliyor! Bu E-Posta hesaplarındaki şifrelerden tutunda, herhangi bir siteye web üzerinden giriş yaparken kullandığınız kullanıcı adı/şifre ye kadar!

Ofis makinem 24 saat açık kaldığı için senkron ayarlarını "manual" yaptım, yani ben istediğim zaman seknronize oluyor. Çünki otomatik senkron, örneğin 5 dakikada bir oluyor ve eğer o esnada evde çalışıyorsam ve evdeki makinede sync'e geçmişse sorun oluyor. Senkron olayının mantığı şu :



Yani her zaman doğru olan bilgi "MobileMe" sunucusunda, benim lokal makinedeki bilgi her zaman uzaktan datayı çekip, eğer bir çakışma ( conflict ) olursa "replace data on computer" yani : bilgisayarımdaki bilgileri sil, üzerine sunucudaki bilgileri yaz!

MobileMe hesabını sisteme tanımladığınız zaman otomatik olarak bilgisayarınız, MobileMe sunucusuna kayıt oluyor ( Register ) System Preferences'dan MobileMe ikonuna tıklayıp, açılan ekranda "Advanced" a basınca, aşağıdaki ekranı görüyorsunuz.


"Show alert when more than 25% of data on this computer will be changed" ( İngilizce bilmeyenler için )

Eğer kullandığınız bilgisayardaki MobileMe senkron bilgilerinden %25'inden fazlasında bir değişiklik olursa beni uyar! Yani adres defterinizde 100 kişi var. Kayıtlı başka bir bilgisayardan en az 25 kişinin bilgilerinde değişiklik yaparsanız ( Silme / yeni alan ekleme / değiştirme gibi )


Bilgisayarınızı MobileMe'den çıkarmak için "Stop Syncing Computer" seçip "Un-Register" özelliğini kullanabilirsiniz. "Reset Sync Data" ise en kötü şey. Sanırım 2007'den beri kullanıyorum MobileMe'yi ( ben aldığımda adı DotMac'di ) 2 kere bunu yapmak zorunda kaldım.

İlkinde benim acemiliğimden oldu, senkronu bir şekilde bozmuşum, yüksek ihtimal "Hackintosh" zamanlarında oldu. Diğer ise geçtiğimiz aylarda oldu. MobileMe sunucusunda bakım yüzünden benim datalar uçtu, online-support'a girdim web üzerinden, adamlar test için bana başka bir account açtılar, 2-3 saat temsilci ile beraber uğraştıl ve hiç bir data'yı kaybetmeden kurtardık!

iPhone ve MobileMe

Ofis-ev arasından harika bir ahenk yaşarken, günün birinde iPhone ile tanıştım. Hayatımda ilk kez, gram uğraşmadan, bilgisayarımdaki herşey inanılmaz kolay bir şekilde telefonuma geçti. Hiç bir ayar , konfigürasyon hiç bir şey yapmadım. iPhone'u gidip aldıktan sonra hesap tanımla menüsüne girip "MobileMe" hesap bilgilerimi ( kullanıcı adı / şifre ) girdim ve anından tüm adres defterim, takvim, linkler, notlar, e-posta hesaplarım, web sitelerindeki giriş için kulandığım şifreler vs.vs.vs...


iTunes'daki durum. Contacts, Calendars ve Web Browser görüldüğü gibi " ... being synced over the air" diyor...

3 cihaz bir biriyle senkron. iPhone'dan takvime bir "meeting" yada "memo" ekliyorum, otomatik olarak hem ofis makinemde, hem evdeki makinemde. Adres defterime telefondan bir ek yapıyorum yada bir düzenleme, anında görüntü her yerde!

İş bununla da bitmedi. Sevgili kardeşim Burak Yetgin, ilk Mac aldığımda bana hediye olarak "Transmit" uygulamasını satın almıştı. Bir baktım ki Transmit'de MobileMe desteği var; ( Transmit bir FTP/SFTP/DAV vs... client'ı ) Yani tonlarca FTP/SFTP kullanıcı adları, şifreler vesaire herşey artık MobileMe ile birlikte kontrolüm altındaki Mac'lerde.

iWeb

Düzeltme : En azından, okuyan biri çıktı! Sevgili kardeşim Burak Yetgin beni ikaz etti, iWork ile beraber geren değil! iLife ile beraber gelen iWork ile beraber geren harika bir program var : iWeb. Her Mac kullanıcısı, hiç kimseye yada bilgiye ihtiyaç duymadan, mükemmel web siteleri hazırlayabilir. Mesleğim web uygulaması geliştirmek, ben bile dumur oldum programı görünce! iWeb ile hazırladığınız siteyi nereye gönderebiliryorsunuz? Tabiiki MobileMe'ye!

iWeb MobileMe ayar ekranı

MobileMe'nin bir güzelliği de, kendinize ait "domain" altından da, iWeb ile yaptığınız siteyi host edebiliyorsunuz.



MobileMe ile google-app'deki tüm takvimlerimi ve hesaplarımı da senkronize edebiliyorum. Sonuç olarak baktığımda MobileMe'nin faydalandığım özellikleri;
  • 3 Mac + 1 iPhone arası senkron
  • Adres defterleri ( Exchance Server ile ortak )
  • Takvimler ( Exchange / Google )
  • Linkler ( Bookmarks )
  • Notlar
  • Galeriler
  • iWeb
  • E-Posta Hesapları / İmzaları ( Emal Accounts / Signatures )
  • iDisk
  • Transmit
  • KeyChains ( Şifreler )
  • Widget'lar
ve Transmit gibi MobileMe'yi destekleyen diğer bir uygulama da Coda. İlgili FTP şifreleri vs gereken herşey MobileMe üzerinden senkronize oluyor.

Bunun dışında diğer olmazsa olmaz MobileMe özelliği de iPhone ile ilgili. "Find My iPhone" özelliği ile, iPhone'nunuzun nerede olduğunu bulabiliyorsunuz. iPhone'a mesaj gönderiyorsunuz, "Lock" yani şifreli tuş kilidini biranda aktive edebiliyorsunuz. Hatta uzaktan "reset" yani iPhone'daki tüm bilgilerinizi silebiliyorsunuz. ( Tabi tüm bunlar, telefonu kaybettiğinizde yada çaldırdığınızda işinize yarar! )

Ekran görüntüsü almaya çalışırken, ilk kez, "find my iphone" özelliğinin çalışmadığını gördüm ve sinirim attı :



Yani şu an itibariyle , ben bu telefonumu bulmak zorunda kalsam yalan oldum!

11 Şubat 2010 itibariyle "Find my iPhone" :




Güvenlik herzaman çok önemli. Siteye giriş yapmış olsanız bile, "Find my iPhone" bölümüne girmek için ( keza Settings/Ayarlar için de aynı ) tekrar şifre girmeniz gerekiyor.
  • Harita üzerinden telefonun kabaca ( bazen tam nokta atışı ) yerini tespit etmek
  • Telefonda mesaj görüntülemek yada uyarı tonu çalmak. Yani telefonunuz çalındıysa, çalan kişiye "Kardeşim geri ver telefonu! yerini tespit ettik" gibi bir mesaj gönderebiliyorsunuz. Bu mesajı gönderirken de , telefonda , 2 dakika boyunca alarm tonu çaldırabildiriyorsunuz.
  • Eğer tuş kilidi ayarınız yoksa, hemen tuş kilidi tanımlaması yapıp telefon kitleyebiliyorsunuz.
  • "Remote Wipe" ile ne var ne yok iPhone'daki tüm bilgileri uçurabiliyorsunuz. Sakın korkmayın, tüm bilgileriniz ( adres defteri, e-posta ayarları , yer imleri vs... ) MobileMe'de kayıtlı olduğu için sorun yok!

Mesajı yazdım, istersem 2 dakika boyunca ses de çıkarttırabiliyorum!



Ekleme:
Yazıyı yazıp bitirdikten sonra bir baktım, me.com e-posta hesabıma mesaj gelmiş : "iPhone'a yolladığınız -telefonu geri ver birader- mesajı karşı tarafa ulaştı" diye!

MobileMe Mail yani hesapla birlikte açılan e-postanız, ilk günden beri "PUSH" özelliğini kullanıyor. İster iPhone ister Mac'de, otomatik olarak mailler cihazınıza düşüyor ( Outlook / Exchange gibi )

"Me" hesabınız aynı zamanda sizin "AppleID" niz de oluyor. Yani apple.com ile bağlantılı tüm işlerde ( iTunes Store , AppStore , iTunes Connect , Developer Center , Service Support vs... ) bu sizin kimliğiniz oluyor.

İnanılmaz bir müşteri hizmetleri desteği var. Geçtiğimiz günlerde benim senkron olayı bir şekilde patladı. Hizmet yetkilisiyle, saatlerce "online" olarak konuştum, en sonunda bana test account açtılar sorunu anlamak için ve sonunda sorunumu çözdüler. Yani belki yıllık ödenen ücret ilk bakışta çok gibi gelse de ( 90 küsür Euro'ydu sanırım ) hakikaten "helal olsun" dedim!

İngilizce detaylar :

17 yorum:

Burak Yetgin dedi ki...

MobilMe servislerini bu denli kolay anlaşılır ve detaylı yazdığın için bence Apple sana bir teşekkür borçlu.
Bir ufak düzeltme lazım, ilk gözüme çarpan şey: iWeb, iLife ile gelen bir program iWork ile değil, orada ufak bir hata olmuş.

Uğur "vigo" Özyılmazel dedi ki...

Saol kardeşim, okuduğun ve uyardığın için asıl ben teşekkür ederim!

Mehmet dedi ki...

Cok guzel bir calisma olmus. Yeni mac kullanicisi olarak kurcaliyarak ogreniyoruz.. Keyifte aliyoruz.. Calismalariniz devamini diliyoruz :)

eGeHaN dedi ki...

Iphoneda bu tanımlamaları yaptıktan sonra telefon çalınırsa ve çalan kişi telefonu resetlerse tekrar bul özelliği çalışır mı?

Uğur "vigo" Özyılmazel dedi ki...

çalan kişi jailbreak olaylarını filan biliyorsa direk üzerine firmware'i basar fakat telefonu ilk kez kurarken doğru bilgilerle register ettiyseniz, telefonun ICCID'sinden cihaza erişmemiz mümkün... tabi software olarak bu ICCID ( benim bildiğim kadarıyla ) değiştirilemiyor... ileride ne olur bilemiyorum...

eGeHaN dedi ki...

Yani bilgisayarımdan mobileme uygulamasını kullanarak iphonenumu bulmak istesem iphonenumda mobileme uygulamasının yüklü olma zorunluluğu yok sanırım?... Bunu şunun için soruyorum; yıllık 99$ gibi bir fiyat var şu an ve eğer dediğim gibi bir resetle veya ilgili programı kaldırmakla bul özelliği kullanılamıyorsa almayacağım.

Uğur "vigo" Özyılmazel dedi ki...

aslında var. çünki manuel olarak "find my iphone" özelliğini kapatabiliyorsun. salt hırsızlığa önlem olması için alacaksan ALMA! düşününce bunu aşmanın pek çok yolu olduğunu buldum. tek şansın, telefonu ilk aldığında, doğru bilgilerle, itunes üzerinden register etmiş olmak. apple yada turkcell belki bu bilgiler ışığında yardımcı olur ama emin diiilim

eGeHaN dedi ki...

Açıklamalarınız için çok teşekkür ediyorum...

Cem dedi ki...

Ictenlikle tebrikler ciddi emek harcamissiniz

Adsız dedi ki...

şans eseri buldum bence daha iyi kimse anlatamazdı pek teşekkürler

Siyah Çay dedi ki...

böyle bir anlatım olamaz eline Bilgin'e saglık. sıkılmadan okuduğum en uzun konu
teşekkürler anlatımın için

Adsız dedi ki...

Cok detayli ve anlasilir olmus elinize saglik.Tesekkurler!

Adsız dedi ki...

saol kardes cok iyi geldi

Emre Savaş dedi ki...

Uğur abi bu incelemeni çok keyifle okudum :)

Adsız dedi ki...

Tesekkurler ..
Mukemmel bir yazi

Adsız dedi ki...

Ellerinize sağlık... 10 yılı aşkın bir süredir Mac OS kullanırım. Bakmaya eriniğim ya da baksam da anlamadığım bir çok konuda çok faydalı bir çalışma olmuş. Teşekkür ederim...

Not: Bir konuda yardıma ihtiyacım var. Benim Mobile me ile iPhone eşzamanlanıyor ancak biraz önce iMac ile bir şeyler değiştirdim ve eşzamanla yapması için ayarlardan kontrol ettim. Hiç bir değişiklik olmadı. Bir fikriniz var mı?

Adsız dedi ki...

seni tebrik ediyorumm sabrın için bu kadar yazıyı ben sitim sene yazmazdımm
m sevgilerr.

Yorum Gönder

İzleyiciler

Blog Listem

Yazılacak Yazılar

  • Snow Leopard için service yazıyoruz!
  • MacPorts nedir?
  • Virtualbox , Ubuntu ve Host'da duran web folder'ı
  • Django'ya giriş?
  • Dashcode ile MobileSafari uygulaması
  • Quicklook için Plug-in yazalım?
View blog authority